Critics in Finland


Jazzrytmit 22.5.2014 Matti Laipio
Berliinissä asuva Kalle Kalima on saanut innoituksensa K-18 -yhtyeensä viimeaikaisiin levyihin arvostamiensa elokuvaohjaajien tuotannosta. Ensimmäisenä oli vuorossa Stanley Kubrick, jota seurasi David Lynch, joiden filmejä ja niiden hahmoja kuvaamaan Kalima sävelsi levyjen sisällön.


Nyt vuorossa on espanjalainen pitkän uran tehnyt ohjaaja, surrealistina aloittanut ja myöhemmin teräväksi yhteiskuntakriitikoksi kehittynyt Louis Bunuel. Tarjolla on Kaliman ja hänen kanssasoittajiensa näkemykset kolmestatoista Bunuelin elokuvasta, joista varhaisin on Salvador Dalin kanssa 1929 tehty, tuolloin katsojia shokeerannut Andalusialainen koira. Uusimmat ovat Bunuelin 1970-luvun töitä.

Ohjelmiston tekeminen ilmaisunsa improvisaatioille rakentavalle K-18-lle on ilmeisen haasteellista. Kaliman ratkaisu kehittää teemoja elokuvien pohjalle on siksi mielekäs ratkaisu. Toinen asia on, pystyykö kiihkeinkään Bunuel-fani tunnistamaan mestarin elokuvia Kaliman näkemyksistä. Siksi abtrakteja ja viitteellisiä kappaleet ovat. Toki olisi esimerkiksi Andalusialaista koiraa voinut kohdella ronskimmin ja välittää myös musiikissa elokuvan irvokkaita elementtejä.

Edellisten K-18-levyjen tavoin kirjoitetut ja improvisoidut osuudet lomittuvat tiiviisti. Se vaatii soittajilta paljon, koska he eivät juuri pysty tukeutumaan kappaleiden rakenteisiin. Hyvin nämä herrat selvittävät karikot ja pitävät musiikin liikkeessä. Tässä juuri huomaa, että K-18:sta on vuosien ja keikkojen myötä tullut yhtye, ei enää pelkkä levytysprojekti.

Vaikka musiikki on pitkälti kollektiivista. siinä myös on hyvin tilaa solisteille. Erityisen ilahtunut tällä levyllä olen Mikko Innasen panoksesta. Hän pystyy hyvin muuntelemaan soittoaan kappaleiden tunnelmiin, samoin lisäväriä tulee Mikon studioon tuomista harvinaisemmista puhaltimista, mm. fonin suukappaleella soitettavasta zaphoon-huilusta.


HS H.U. 28.5.2014
Kitaristi ja säveltäjä Kalle Kalima on kehittänyt elokuvista verrattoman keinon jäsentää ja syventää omaa osittain improvisoitua soitinmusiikkiaan. Luis Buñuelin viimeisen kauden kannustama 70-minuuttinen Buñuel de Jour on kolmas Kaliman K-18-kvartetin viitteellinen visualisointi Some Kubricks of Bloodin (2009) ja Out to Lynchin (2012) jälkeen.
Edellisistä poiketen Kaliman mieli on ehkä vielä kahlitsettomampi, sillä näissä enimmäkseen Ranskassa tehdyissä elokuvissa ei ole sävellettyä scorea tai juuri mitään muutakaan tapahtumia kuvittavaa. Vastaanottajan vastuulle jääkin, kuuleeko omanlaisesti soivan kokoonpanon (kitara, saksofoni, haitari, basso) nyrjähtäneissä kappaleissa esimerkiksi Buñuelin harjoittamaa keskiluokan ja uskonnon pilkkaa.
Toki yritys kannattaa edelleen, vaikka eläytyminen ei olisikaan helppoa – edellisiä levyjä vaikutelmallisemman lähestymistavan takia. Kalima antaa pakkauksessa omat perusteelliset ohjeensa.

satakunnan kansa 19.5.2014 HH
Mies vetää huoneessa flyygeleitä, joissa on mätäneviä aasinosia. Pitkästynyt edustusrouva aloittaa työt bordellissa. Hillitysti charmantit porvarit ulostavat ruokapöydässä ja syövät vessassa.

Sellainen on elokuvaohjaaja Luis Buñuelin (1900–1983) maailma ja sellaisena se soi sähkökitaristi Kalle Kaliman ja K-18:n kolmannella leffalevyllä. Kvartetin ote on surrealistinen, intohimoinen ja hämärä.

Itse asiassa Mikko Innasen villit pillit ja Veli Kujalan maaginen neljäsosasävelaskelharmonikka tunkeutuvat käsikirjoitusten ja nuottirivien väleihinkin. Pimeys muuttuu vielä pimeämmäksi ja valo valoisammaksi.

Buñuel de Jour ei ole musiikkia lepopäivän ratoksi. Se on välillä jopa raskasta kuunneltavaa mutta teemaohjaajansa tapaan myös hirtehisen hauskaa: hullua luritusta ja kuritusta.

Mitähän Kalima ja kumppanit keksivät seuraavaksi, David Lynchin, Stanley Kubrickin ja Luis Buñuelin jälkeen?

Miten olisi Lars von Trier?

KALLE KALIMA JA K-18: Buñuel De Jour (TUM)

Kaliman ja K-18-yhtyeen filmaattiset teema-albumit Some Kubricks Of Blood ja äsken Emma-palkittu Out To Lynch saivat haasteellista jatkoa. Nyt Luis Buñuelin surrealistisia ja ristiriitoja lietsovia elokuvia analysoidaan avantgardistisin jazz-sävelin. Kitaristi Kaliman kumppanit ovat fonistit Mikko Innanen ja Teppo Hauta-Aho sekä haitaristi Veli Kujala. Elokuvakohtaiset kappaleet muotoutuvat vapaasti ja haurain kytkennöin Buñuelin luomiin mielikuviin. Epäilyt ”keisarin uusista vaatteista” kaikkoavat jäntevässä soitossa, vaikka jazz-esikuvat lienee helpompi tunnistaa kuin kuvakerronnan teemat.
Matka alkaa The Phantom Of Libertyn vauhkommalla free-säpinällä, mutta The Milky Wayn yli 11-minuuttinen matka luo jo selvempiä etappeja ja soitinosuuksia. Belle de Jourin pikantilla pehmeydellä ja Diary Of A Chambermaidin pidättyväisellä hienostelulla on selvä logiikkansa, joka jatkuu The Discreet Charm Of The Bourgeoisien äkkiväärillä ryöpsähdyksillä. Ohjaajan huumori pilkahtaa farssisävyisessä That Obsecure Object Of Desiressä. Merkillistä kyllä, Kaliman sähkökitaraosuudet kuulostavat helpoimmin irrallisilta, vaikka fonit tai haitarikin pysyttelevät kaukana kliseisistä periodisävyistä tai teatraalisesta kerronnan korostuksesta.
Arvio julkaistu Soundissa 6–7/2014

Asko Alanen